Hoi Ingrid,
Vandaag al de ingevulde aanvraag terugontvangen van de ambassade in Den Haag. Morgenochtend kan ik hem dus aanvragen bij de gemeente (woensdagmiddag gesloten...).
Wanneer we gaan hangt voornamelijk af van de verkoop van het huis. De oorspronkelijke planning is eind 2010, zodat we eerst een maand zomervakantie hebben in Australie en de kinderen vervolgens met het nieuwe schooljaar kunnen beginnen. Dat geeft ons dus nog een jaar om het huis te verkopen. Normaalgesproken zou dat genoeg moeten zijn...
Onze voorkeur gaat nog steeds uit naar de omgeving van Brisbane, omdat het klimaat één van de belangrijkste redenen is om dit avontuur aan te gaan. En dan zit er nog wel een aanzienlijk verschil tussen Melbourne en Brisbane!
Het hangt ook weer af van het vinden van werk. Ik wil pas heen gaan als ik de zekerheid heb van inkomen. Misschien ga ik wel 1 of 2 maanden eerder, dat moeten we dan maar bekijken. Met 4 kinderen om voor te zorgen kun je wat minder risico's nemen. Ook heeft het niet de voorkeur om binnen een paar maanden weer te gaan verhuizen, en al helemaal niet als ze daardoor weer op een andere school zouden komen. De beslissingen (huis, school) moeten in één keer goed worden genomen, zodat ze daar weer een stabiele omgeving hebben. De verandering is al groot genoeg...
Inderdaad zullen we dan eerst gaan valideren. Oorspronkelijk met zijn zessen, maar bij nader inzien zullen we dat waarschijnlijk met z'n tweeën gaan doen. Dat biedt wat meer mogelijkheden om serieus op onderzoek uit te gaan.
Of dit is toegestaan, daar heb ik eerder al een stukje over geschreven. Officieel moet iedereen (inclusief kinderen) mee om te valideren. Echter, de kids staan in ons paspoort, en ik heb begrepen dat bij validatie er maar één stempel wordt gezet, ongeacht of je één of meerdere kinderen in je paspoort hebt staan. Met die stempel zou dus ook hun visum gevalideerd zijn.
De mevrouw van de DIAC gaf aan dat dit mogelijkerwijs bij verlenging van het visum (na 5 jaar) een issue zou kunnen worden omdat dan gevraagd kan worden naar het bewijs dat de kids ook binnen 6 maanden zijn ingereisd. Gezien de huidige situatie hebben we besloten dat risico maar te nemen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat het visum van de kinderen tegen die tijd niet wordt verlengd. Tegen de tijd dat het visum moet worden verlengd hebben ze ieder een eigen paspoort omdat kinderen vanaf 2010 niet meer worden bijgeschreven in het paspoort. We gaan er vanuit dat de 'redelijkheid' het tegen die tijd zal winnen, al is dat natuurlijk wel een gok gezien de wijzigingen per 23 september...
Wim.