Visum aanvraag Family of 6: Skilled independent (175) visum 'accountant'.

Hoi Wim

eerst en vooral gefeliciteerd met jullie snelle traject! Hopelijk wordt het een mooi kerstcadeau :up:

Je schrijft dat je nog bijkomende info moest opsturen ivm je zelfstandig ondernemerschap. Wat was dat dan als ik mag vragen? Want Jeroen is ook zelfstandige (via een maatschap) en ik vraag me af of wij ons al kunmnen voorbereiden op een evt. vraag daaromtrent.

Alvast bedankt!
Jerden
 
Hoi Jerden,

De CO vroeg om voorbeelden van belastingaangiften, inschrijving KvK, jaarrekeningen, contracten etc. over de periode dat ik zelfstandige ben geweest. Voor mij is dat de afgelopen 3 jaar. Mij is niet echt duidelijk geworden waarom hij deze documenten nu eigenlijk wilde hebben. Ik heb een aantal documenten (jaarrekening, BTW aangifte, uittreksel KvK)laten vertalen en deze gemaild naar de CO.
Afwachten maar of dat voldoende is...

Groet,

Wim.
 
Omdat je moet kunnen aantonen dat je daadwerkelijk het werk hebt gedaan waarvoor je je visum aanvraagt.Maar heb je dit niet al moeten kunnen aantonen bij de instantie die je beroep beoordeeld? mijn vriend is n.l ook zelfstandige en heeft heeeeeel veel ( ik overdrijf niet ) moeten inleveren voordat er een akkoord gegeven wordt bij de beroepsinstantie. ( TRA in zijn geval )

@ Jerden, verdiep je daar maar vast in, want je moet echt veel bewijzen laten zien. ( referentie's, facturen, bankafschriften, kvk bewijs etc etc, en dat alles vertaald ook nog )
 
Juist daarom is mij inderdaad niet duidelijk waarom hij deze documenten wilde hebben. Om de relevante werkervaring aan te tonen had ik reeds kopieën van nagenoeg al mijn contracten over de afgelopen jaren ge-upload. Het kon dus niet gaan om de inhoud van mijn werk maar puur om het bewijzen van mijn zelfstandig ondernemersschap. Waarom vraag de CO anders naar een jaarrekening, belastingaangifte KvK uittreksel etc.
In dit soort situaties rest echter maar één ding: gewoon geven waar ze om vragen...
 
Hoi Wim, Het is al bijna 2010. Ik was benieuwd hoe het ermee stond? Is je CO al wakker geworden, dat wil zeggen: heeft hij besloten jullie vragen niet meer te negeren? Weet je al of men genoegen nam met de documentatie die je moest inleveren?
Kortom: vertel vertel!
 
Helaas nog steeds geen vorderingen. Zoals aangegeven zijn alle benodigde documenten ingestuurd. We hadden tot 18 december de tijd, en die deadline hebben we gehaald, tenminste als de post er niet extreem lang over heeft gedaan. Je zou 10 dagen later dan toch een reactie verwachten, maar de meest recente update van onze aanvraag staat nog steeds op 15 september 'being processed further'. Daar hebben we dus niet zoveel aan. Als ik aan het einde van de eerste week van januari nog niets heb gehoord zal ik wel eens informeren. Tot die tijd wachten we maar af.

Het gevoel is goed en we hebben geen haast. Maar het is natuurlijk wel fijn als je het visum binnen hebt :wink: .
Overigens hebben we verder geen reactie meer gehad op de vraag omtrent het uitstellen van de initial entry date. Als we het visum eenmaal binnen hebben zal ik nog wel kijken wat we daar aan kunnen doen, al is de documentatie daarover vrij duidelijk: Als de initial entry date is vastgesteld kan deze niet meer worden gewijzigd. Misschien wordt het dan toch een zomervakantie met z'n allen in Australie.

Groet,

Wim.
 
Hi Wim,
Even een korte vraag: wat is jouw opleiding op accountancy gebied in NL? In jouw inleiding geef je aan een bachelor en master maar niet welke.
Ik heb zelf namelijk SPD en HOFAM en onze eerste aanvraag is gedaan bij de ICAA. Daarvan hebben we bericht dat ik te weinig vakken heb om een positieve assessment te krijgen. Toentertijd had ik de vakken van de OUA er niet bijgepakt, dat is misschien onhandig geweest. Dus nu willen we het opnieuw proberen bij de CPA aangezien ik begreep dat SPD-ers daar al meerdere keren positief worden beoordeeld. Ik kan echter iedere tip gebruiken.......
Dank, Annemarie
 
Hoi Annemarie,
Mijn bachelor betreft de lerarenopleiding bedrijfseconomie. Dit is inhoudelijk vergelijkbaar met HEAO-BE. Mijn master is de Master in Accountancy van NIVRA-Nyenrode. Dit is de theoretische RA opleiding met uitzondering van het hoofdvak controleleer.
Met deze combinatie heb ik een positieve assessment gekregen op 11 van de 12 relevante vakgebieden. Voor een positieve skills assessment moet je positief scoren op minimaal 9 van de 12 vakgebieden. Voor het twaalfde vakgebied 'Company Law' heb ik op 1 december het eindexamen gedaan via Open Universities Australia, en ik verwacht één dezer dagen het resultaat. Daarna wil ik het CPA programma afronden, dat zal naar verwachting duren tot eind 2011.

Succes, ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Groet,

Wim.
 
Hi Wim

Oké, duidelijk. Hoe is de studie Company Law aan de OUA? Wat is jouw studiebelasting ongeveer geweest? Ben erg benieuwd omdat ik nu bezig ben met 'Foudation of Business Law' en dat valt mij heel erg tegen. Er was weliswaar aangegeven dat het je 10 tot 12 uur per week zou kosten maar meestal is dat vrij overdreven, is mijn ervaring. Nu dus echt niet! Pffff......

Hierna wilde ik eigenlijk Company Law gaan doen maar dat is even afhankelijk van de studiebelasting (het is juist nu heel druk op m'n werk dus lastig te combineren). Anders moet ik het een kwartaal opschuiven.
En hoe is jouw examen geregeld voor Company Law?

Groet,
Annemarie
 
Hi Wim

Oké, duidelijk. Hoe is de studie Company Law aan de OUA? Wat is jouw studiebelasting ongeveer geweest? Ben erg benieuwd omdat ik nu bezig ben met 'Foudation of Business Law' en dat valt mij heel erg tegen. Er was weliswaar aangegeven dat het je 10 tot 12 uur per week zou kosten maar meestal is dat vrij overdreven, is mijn ervaring. Nu dus echt niet! Pffff......

Hierna wilde ik eigenlijk Company Law gaan doen maar dat is even afhankelijk van de studiebelasting (het is juist nu heel druk op m'n werk dus lastig te combineren). Anders moet ik het een kwartaal opschuiven.
En hoe is jouw examen geregeld voor Company Law?

Groet,
Annemarie

Hoi Annemarie,

Ik ben zeer te spreken over het volgen van de module via OUA/ Curtin. Het studiemateriaal is heel goed. Via een portal van Curtin krijg je toegang tot lesmateriaal waaronder filmpjes waarop de docent per les de hoofdpunten uitlegt. De studiebelasting viel mij ook nogal tegen. Het is alweer wat jaartjes geleden dat ik een rechten module heb gehad. Daarnaast zit het Australisch ondernemingsrecht (corporations act) duidelijk anders in elkaar dan het Nederlands recht. Tot slot wordt ook nog verwacht dat je een groot aantal case-studies (jurisprudentie)uit je hoofd leert. Dat valt zeker niet mee. Tenslotte nog de specifieke juridische begrippen die je je in het engels meester moet maken. Heb dankbaar gebruik gemaakt van www.vertalen.nu! Maar ik moet zeggen dat ik er wel heel veel van heb geleerd.
Zit alleen nog steeds op de uitslag te wachten...
Groet,

Wim.
 
Hi Wim,

Heel herkenbaar wat je schrijft. Bij Company Law zag ik dat het gewenst was om het Engelse Law systeem te kennen, vandaar dat ik nu eerst ben gestart met Business Law en ik ervaar daar exact hetzelfde. Wat een hoop jurispudentie, daar is het geheel op gebaseerd. Dit gaat vn over de historie en contract law, ben wel heel benieuwd naar Company Law omdat dit rechtstreekser toepasbaar is in mijn vak.

Nog 1 openstaande vraag: hoe was jouw examen geregeld? Met een invigilator of ergens in een examencentrum?

Groet,
Annemarie
 
Annemarie,

Je moet zelf een invigilator regelen. Je weet wel: politie-agent, university teacher etc. Zelf heb ik mijn examen laten 'supervisen' door de Open Universiteit in Rotterdam. Dit werkte wel goed.
Alleen hoorde ik vandaag dat Curtin de uitwerking van het examen dat ik op 1 december heb gemaakt niet heeft ontvangen :cry: OU Rotterdam heeft het tracking sheet van het pakketje opgevraagd. Het was door hen aangetekend verzonden op 2 december. Ik hoop echt dat ik dit tentamen niet nog een keer moet maken!!!

Groet,

Wim.
 
Hi Wim,

Jeetje, zou inderdaad wel super balen zijn zeg! Dat zoiets ook nog kan gebeuren...

Ik hoop dat het snel boven water komt!

Groet,
Annemarie
 
Deze week maar eens geïnformeerd naar de status van ons visum. Onderstaand de reactie van DIAC:


Thank you for your email in relation to your visa application under Australia's
General Skilled Migration program.

Your medicals have not yet been received by our department.

The Health Operations Centre, formerly known as Local Clearance Unit, may on
occasions experience delays in the processing of medical clearances.

If your documents have been sent to the Health Operations Centre please be patient
as your clearances will be noted on our system when completed. If you want
confirmation that your medical documents have arrived there please contact your
postal or courier service for this information. An officer will contact you/the
authorised recipient if they require additional information or documents.

Information regarding the Health Operations Centre (HOC) can be found on our website at
<http://www.immi.gov.au/contacts/australia/processing-centres/hoc-sydney.htm>

We appreciate your patience in this matter.

Yours sincerely,


Bij het HOC kan dus ook nog vertraging optreden in het proces. Op 11 december zijn de laatste stukken richting het HOC verstuurd... Voor de zekerheid nog maar geïnformeerd bij het HOC of ze onze stukken (kosten EUR 840!!) hebben ontvangen. Nog geen reactie ontvangen.

Ach, het kan nu toch niet lang meer duren? :rolleyes:

Overigens ook nog niet duidelijk waar de uitwerking van mijn Company Law examen nu gebleven is :angry:

Wim.
 
Dat zijn wel nare kinkjes in de kabel zeg, hopelijk zijn ze gewoon wat langzaam. Dat is beter dan dat er echt iets kwijt is!
Succes met wachten maar weer...
 
Vandaag in ieder geval een goed bericht. Mijn examen bleek toch te zijn aangekomen in Australie, en ik had nog een voldoende ook. Na het behalen van dit examen Company Law kan ik mij nu eindelijk inschrijven als associate member bij CPA Australia. Dat had ik inmiddels al gedaan (onder voorbehoud) maar wordt daar weer met de volgende administratieve ellende geconfronteerd: De inschrijf formulieren zijn gewijzigd. Ik had niet de formulieren moeten gebruiken die op de website staan (en die ik op instructie van de UK branch van CPA Australia had ingevuld), maar dit moet online gebeuren. Vervolgens vindt er wederom een assessment plaats van academic credentials. Dit omdat uitgerekend per 1 januari 2010 de voorwaarden voor toelating zijn aangepast :wall: .
Ik moet nu dus weer afwachten of er niet opeens weer een andere voorwaarde bij komt. Vervolgens ontvang ik vanmorgen het verzoek om cijferlijsten etc. op te sturen van mijn vooropleidingen. Die heb ik %$#@ net een half jaar geleden allemaal opgestuurd!!! Dus maar weer een vriendelijk mailtje teruggestuurd.
Eén ding is duidelijk: qua efficientie van administratieve processen is er zo te zien nog veel werk te doen in Australië. Laat dit nu net mijn werk zijn ;)

To be continued...

Groet,

Wim.
 
Lekker dat het in ieder geval binnen is en voldoende, gefeliciteerd! Heb je ook tussentijds assignments moeten inleveren? Dat moet ik namelijk wel bij het vak waar ik mee bezig ben.

En zou je me op de hoogte kunnen houden wat betreft de eisen van het CPA? Onze aanvraag gaat eind deze week de deur uit en het is handig om alvast voorbereid te zijn op eventuele vragen.....

Groet,
Annemarie
 
Hoi ChrisAnne,

Onderstaand het bericht van CPA Australia. In plaats van 12 kennisgebieden (die getoetst zijn voor de skills assessment t.b.v. het visum) hebben ze er nu 8. In ieder geval voor de aanvraag voor associate membership. Of deze nieuwe indeling ook geldt voor de visum-aanvraag is mij niet bekend. Er wordt nu dus een nieuwe assessment uitgevoerd op basis van deze 8 kennisgebieden. Het is heel frustrerend omdat in de skills-assessment voor emigratie doeleinden letterlijk staat dat ik in aanmerking kom voor associate membership als ik de company law module heb afgerond. De assessment is gedateerd 9 juli 2009. In september ben ik met de module begonnen en heb op 1 december eindexamen gedaan. Nu een positieve uitslag en ondertussen hebben ze de regels aangepast!!!

Overigens hoefde ik geen assignments in te leveren als onderdeel van de module. 2 examens, mid term en eindexamen.

Bericht van CPA Australia:
Thank you for applying for membership, however the application you have completed is incorrect for your circumstance so it will not be processed. Even though you have undertaken a skill assessment with CPA Australia, to proceed with associate membership admission and enrolment in to the CPA Program, you are required to apply through the new Pathway Entry process.This will enable the assessment team to update your record with all your foundation level exemptions and enable you to activate membership and process your professional level enrolment. When you register on the Pathway Entry webpage please use the link for I already have an account with CPA Australia with reference number stated above.

To be eligible for Associate membership of CPA Australia an applicant must meet one requirement, successful coverage of core knowledge, which can be obtained through our 8 foundation level exams:
* Accounting Concepts and Principles
* Financial Accounting and Reporting
* Management accounting
* Foundations of Accounting
* Foundations of Business Law
* Economics and Markets
* Business Finance
* IT and Business Processes

Once a candidate has achieved, or can demonstrate competence against our core knowledge requirements they can join CPA Australia as an Associate member and commence the CPA Program - professional level.

To be eligible for CPA Status, an applicant must meet all the below requirements


1. Hold a degree or a postgraduate award recognised by CPA Australia;
2. Have demonstrated competence in CPA Australia’s prescribed Foundation Level knowledge;
3. Have successfully completed CPA Australia’s Professional Level examinations; and
4. Have have successfully completed the Practical Experience Requirement - comprising three years supervised, relevant work experience and covering technical accounting skills, broad business skills, leadership skills and personal effectiveness skills.
 
Back
Top