Wazi's LaStaVaZa

Ben ook benieuwd hoeveel de quarantaine inspectie kost, want die is bij ons niet in de offerte opgenomen.

Die worden geschat op zo'n AUD 500-750... Dus dat valt allemaal wel mee...

Met betrekking tot die verzekering; Wij zagen het puur als "als de container zinkt..." verzekering.

helemaal mee eens... zo zien wij het ook...
 
Hoe gaat het verder met de voorbereidingen en afronden? tijd vliegt!!!

Edit: alvast heel veel sterkte met het afscheid van biertje :(
 
Last edited:
Tijd vliegt idd voorbij... Nog een maandje werken voor Mr Wazi en Mrs Wazi gaat door tot de week van vertrek. Bikkel! ;)

Inmiddels de laatste budget controle gedaan... Toch maar iets meer speling ingebouwd voor het zoeken van een baan.
Vluchten met stop-over en hotel zijn geboekt. Voor de eerste zeven weken een AirBNB geboekt in de regio waar wij willen wonen. Op dit moment de enige serieuze optie in die regio en een camping kan mogelijk iets te fris worden. Nu maar hopen dat wij binnen die 7 weken ook een mooi huurhuis weten te bemachtigen... :rolleyes:

Daarnaast leek het ons wel handig om in het juiste postcode gebied voor school "te landen". Zoonlief is al min of meer aangemeld bij een school met IELC (Intensive English). Wij mogen ons daar gelukkig al wel meteen melden bij aanvang van het derde semester. :D

Voor de rest is onze woonkamer deur opgeleukt met tig post-its van alles wat nog moet gebeuren. Zowel in NL als in Oz. Officieel gaan wij "echt" starten zodra de datum van de laatste ontbindende voorwaarde van de verkoop van ons huis voorbij is.... nog een maandje... Dan geloven ook wij pas echt dat wij gaan... :up:

En inmiddels loopt de agenda ook vol met leuke uitjes met vrienden, kennissen en familie. En ook met dingen die wij als gezin nog willen doen in NL. Hele aparte gewaarwording deze situatie om eerlijk te zijn. Afscheid nemen van alles en iedereen. Bij alles denken wij (en ook vrienden en familie): "dat is voorlopig de laatste keer...". Denk aan verjaar- en feestdagen, maar ook uitjes, sporten, festivals, evenementen in de stad, dierenpark bezoek, etc. etc.. Maar het mooiste is dat iedereen ons deze droom gunt, ondanks het verdriet wat eraan zit te komen. Behoorlijk heftige mix van emoties, die al velen voor ons ook hebben gehad. En dat gaat nog wel even door... :oops:

Uiteraard houden wij jullie op de hoogte...
 
Wij zijn voor onze hond van 4 jaar ook gestart met de procedure, vorige week heeft ze bloed afgenomen voor rabiës en de uitslag was goed!
Wij hebben voor vck gekozen en we hebben vanochtend al de kennel kunnen halen zodat ze nog een half jaartje kan wennen!!
Gaat nog spannend worden want ze gaat niet vanzelf in de bench.
Vandaag zelf de import permit aangevraagd voor 1 hond maar liefst 480 aud!!
Weet iemand hoe de quarantaine in Mickleham werkt, zoals het er nu uitziet vliegt onze hond 26 oktober en hopen wij begin november te kunnen vertrekken. Op 28 oktober komt ze dan in de ochtend in Australie. Is dit al meteen dag 1 van quarantaine en dag 10 zondag 6 november?
We willen ze dan maandag ophalen want in het weekend kost volgens ons weer extra?
Vck kan dit ook voor ons regelen maar dan zijn we 1350 euro kwijt.
Heeft iemand ervaring met dit zelf regelen?
 
Is het niet handig om VCK (of een ander) dit te laten doen? Je hond kan niet zelf naar de quarantaine lopen, iemand zal hem in Singapore tijdelijk moeten begeleiden (ze hebben daar een halve dag stop-over) etc. etc. Als er 1 ding fout gaat in de procedure zit je hond niet 10 dagen maar weken in quarantaine tegen veel hogere kosten dan die 1350,- (en ik neem aan dat in de 1350,- ook al de ticket zit e.d.)
 
Hi Wereldburger, ik weet niet precies hoe ze de dagen tellen, wij kregen bericht wanneer we de honden op konden halen. Zelf wegbrengen en ophalen kan natuurlijk altijd, ligt er ook aan waar je woont en gaat wonen. Wij hebben ze zelf opgehaald in (toen nog Sydney area), maar de dierenambulance pikte ze bij ons thuis op, want dat was onze verhuisdag en we wilden hen de stress besparen. De tussenstop wordt geregeld door VCK, het oppikken na afloop van de quarantaine is extra of regel je dus zelf. Wennen is simpel, geef je hond een koekje of eten in de bench en laat voorlopig de deur open. Als woef vertrouwd is en zelf in de bench gaat liggen, doe je na een tijdje de deur dicht en dan steeds langer. Uiteindelijk sliepen ze bij ons 's nachts in de bench met de deur dicht. Ging bij ons heel soepel, terwijl ze er de eerste 2 dagen niets van moesten hebben. Dus niet dwingen. Nu staan de benches bij ons buiten en slapen ze er regelmatig in als het warm is, fijne schuilplaats. Veel succes. (PS sorry Wazi, ik zocht wereldburgers eigen draadje maar zag die niet zo snel).
 
Wij zijn voor onze hond van 4 jaar ook gestart met de procedure, vorige week heeft ze bloed afgenomen voor rabiës en de uitslag was goed!
Wij hebben voor vck gekozen en we hebben vanochtend al de kennel kunnen halen zodat ze nog een half jaartje kan wennen!!
Gaat nog spannend worden want ze gaat niet vanzelf in de bench.
Vandaag zelf de import permit aangevraagd voor 1 hond maar liefst 480 aud!!
Weet iemand hoe de quarantaine in Mickleham werkt, zoals het er nu uitziet vliegt onze hond 26 oktober en hopen wij begin november te kunnen vertrekken. Op 28 oktober komt ze dan in de ochtend in Australie. Is dit al meteen dag 1 van quarantaine en dag 10 zondag 6 november?
We willen ze dan maandag ophalen want in het weekend kost volgens ons weer extra?
Vck kan dit ook voor ons regelen maar dan zijn we 1350 euro kwijt.
Heeft iemand ervaring met dit zelf regelen?

Wij zitten in hetzelfde traject, en je kan veel dingen zelf regelen.
Ook wij hebben de krat al vroeg gekocht, en we hebben haar slaapkussen in de bench gelegd. In eerste instantie zonder de bovenkant. Ook kan je overwegen om een retourtje naar een Europese stad te boeken, zodat de hond wat ervaring kan opdoen. Bij ons ging dat prima! De kosten vallen reuze mee, voor een 12 kg hond is de prijs voor transport binnen Europe ca. 70-75 Euro enkele reis.

Het import permit hebben we zelf geregeld. Als je de permit hebt, kan je de aanvraag op Mickleham doen via de website agriculture.gov.au Dat is prima zelf te regelen via de website, en zeker goedkoper dan VCK. De kosten voor de quarantaine zijn natuurlijk hoog. Ongeveer $30 per dag en een importfee van $1200. Daar komen ook nog wat dokterskosten bij.
Via de website kan je dan ook een afspraak maken om de hond op te halen. Als ze geen verdwaalde teek vinden, dan kan de hond na 10 dagen worden opgehaald. Omdat wij naar Sydney gaan, doen we dat niet. Wij hebben ook zelf een offerte bij Jetpets opgevraagd. Zij transporteren de hond van Mickleham naar Sydney. De prijs viel mij reuze mee: $275.

Volgens mij is het geen probleem om de hond een dag langer in Mickleham te laten, kost maar $29 per dag.
 
Tijd vliegt idd voorbij... Nog een maandje werken voor Mr Wazi en Mrs Wazi gaat door tot de week van vertrek. Bikkel! ;)

Inmiddels de laatste budget controle gedaan... Toch maar iets meer speling ingebouwd voor het zoeken van een baan.
Vluchten met stop-over en hotel zijn geboekt. Voor de eerste zeven weken een AirBNB geboekt in de regio waar wij willen wonen. Op dit moment de enige serieuze optie in die regio en een camping kan mogelijk iets te fris worden. Nu maar hopen dat wij binnen die 7 weken ook een mooi huurhuis weten te bemachtigen... :rolleyes:

Daarnaast leek het ons wel handig om in het juiste postcode gebied voor school "te landen". Zoonlief is al min of meer aangemeld bij een school met IELC (Intensive English). Wij mogen ons daar gelukkig al wel meteen melden bij aanvang van het derde semester. :D

Voor de rest is onze woonkamer deur opgeleukt met tig post-its van alles wat nog moet gebeuren. Zowel in NL als in Oz. Officieel gaan wij "echt" starten zodra de datum van de laatste ontbindende voorwaarde van de verkoop van ons huis voorbij is.... nog een maandje... Dan geloven ook wij pas echt dat wij gaan... :up:

En inmiddels loopt de agenda ook vol met leuke uitjes met vrienden, kennissen en familie. En ook met dingen die wij als gezin nog willen doen in NL. Hele aparte gewaarwording deze situatie om eerlijk te zijn. Afscheid nemen van alles en iedereen. Bij alles denken wij (en ook vrienden en familie): "dat is voorlopig de laatste keer...". Denk aan verjaar- en feestdagen, maar ook uitjes, sporten, festivals, evenementen in de stad, dierenpark bezoek, etc. etc.. Maar het mooiste is dat iedereen ons deze droom gunt, ondanks het verdriet wat eraan zit te komen. Behoorlijk heftige mix van emoties, die al velen voor ons ook hebben gehad. En dat gaat nog wel even door... :oops:

Uiteraard houden wij jullie op de hoogte...
laatste week??
 
Scherrûp @FOL ! Sterker nog... nog anderhalve dag. :D

Morgen trakteren op een zooitje TimTam's en go! Het werd wel zo'n beetje tijd zullen we maar zeggen... ;)
 
image.jpg


Omdat het exact drie jaar geleden is dat wij voor het laatst in Adelaide waren... zoonlief bezig met water ballet @ Glenelg!
 
Nou... het echte aftellen is begonnen en ik moet zeggen dat er toch een vorm van stress in Huize Wazi begint te ontstaan... Uiteraard in de positieve zin van het woord. ;)

Wij zitten nu al in de fase van veel verjaardagen, etentjes en andere festiviteiten. En bij alles denken wij en alle anderen: 'dit is voorlopig de laatste keer in NL'. Dat is zwaar :(, maar daardoor geniet je er ook weer extra van.

Ondertussen gaat de "gewone" planning ook door, want 8 juli staat de container toch echt voor de deur. Gelukkig heeft Mrs. Wazi besloten per 1 juli ontslag te nemen, waardoor ook zij de kans krijgt eea goed te verwerken. Mr. Wazi solliciteert en netwerkgesprekt zich ondertussen suf voor z'n WW. :D

En ook niet onbelangrijk... wij zijn gestart met ons blog. :)

Voor mensen die benieuwd zijn naar de visumprocedure... Lees hier ons verhaal...
 
Nou... lekker dan... dat emogreren... :)

De afgelopen weken stonden in het teken van allemaal afscheidsfeestjes, -etentjes, -borrels, -shoppen, etc. Dat gaat je niet in de koude kleren zitten. Zoals al meer mensen hebben gezegd is het wel een heerlijk gevoel om te zien wat je voor andere mensen betekent. En gelukkig zijn ze allemaal nuchter genoeg genoeg om ons te zeggen dat hun leven echt wel verder gaat en dat wij straks als gezin vooral op elkaar aangewezen zijn. Point taken! :)

Daarnaast zijn wij al rustig aan het inpakken geslagen. Zoonlief mocht (of beter MOEST) gisteren kiezen welk speelgoed met de boot gaat en wat er meegaat in het vliegtuig. En wat overblijft gaat naar z'n neefjes. Daar was ie het niet zo mee eens... ;) En hij had een hele schattige vraag van de week tijdens het naar bed gaan: "Maar papa... hoe moet dat nou als de andere kindjes in de klas geen Nederlands of Engels praten?" (Hij gaat de eerste twee semesters naar een IELC school). Heb hem verteld dat dat wel goed komt en de juf alle kindjes Engels gaat leren en hij binnen een half jaar beter Engels spreekt dan papa en mam. En dat je elkaars taal niet hoeft te kennen om samen te kunnen spelen. Daar was ie wel blij mee. je merkt het soms niet, maar hij is er heel erg mee bezig blijkt wel..

Vrouwlief is lekker bezig op marktplaats en die belangrijkste spullen zijn verkocht, zoals de bakfiets, de Yepp, de wasmachine, de droger, een backpack en niet te vergeten... de vissen. Alhoewel die technisch gezien niet zijn verkocht, maar slechts 50 meter worden verplaatst. Blijven ze in ieder geval in hetzelfde postcode gebied. Vraag nu is of ik m'n e-bike mee ga nemen of ergens op ga slaan. Klinkt leuk met de heuvels in Adelaide, maar er is alleen geen fietsenmaker die 'm kan onderhouden... Batawie? :)

En als klap op de vuurpijl had ik vanochtend mijn eerste Australische interview via videoconference. Hopelijk ook meteen de laatste? :D Een tijdelijk opdracht bij de Australische overheid. Heb namelijk bedacht dat de kans groter is dat je al immigrant eerder in aanmerking komt voor een tijdelijke baan dan voor een vaste baan. Interview ging volgens mij wel goed, maar kwam er wel (weer) achter dat wij in Europa "iets" voorlopen op IT gebied. Er werden vragen gesteld over technologieën uit de vorige eeuw. Ik moest héiééél diep graven. Maar goed... aan het einde van de week hoor ik meer. Ze vroegen nog wanneer ik kon starten. "Wat dachten jullie van maandag 18 juli? Wij zijn namelijk zaterdag 16 juli in Adelaide". Daar konden ze wel om lachen...

Vandaag Nog maar twee weken... het begint nu echt te kriebelen!
 
Dat klinkt goed Wazi. Het gaat inderdaad supersnel, en duimen voor je eerste baan zodat je een vliegende start kan maken!

Op zich is een fiets een fiets, en zal de ebike redelijk generiek zijn qua techniek. Maar ik denk dat het lastig wordt als je bepaalde onderdelen of de accu moet vervangen. Maar een ebike lijkt mij ideaal in een heuvelachtige omgeving!
 
Als (infra) IT-er ben ik dan weer benieuwd waar ze naar vroegen ;)

Wel goed dat er nog even gelachen kon worden. Je hoort regelmatig dat de interviews heel rigide zijn.

Hoor het wel als de buit binnen is ;)
 
Back
Top